مقدمه
کلیه سازمانها، شرکتها، نهادها و مؤسسات در سراسر جهان اعم از دولتی، خصوصی، انتفاعی و غیرانتفاعی و همینطور ذینفعان آنها به طور روز افزون به اهمیت و مزایای رفتار مسئولانه اجتماعی پی میبرند و نسبت به این مفهوم آگاهی بیشتری مییابند. مسئولیت اجتماعی شرکتها بر مسئولیتپذیری و پاسخگویی به عنوان پایه و اساس رفتار یک سازمان در اجتماع تأکید دارد و ناظر بر چگونگی تولید ثروت همراه با کسب و کار مسئولانه است. در واقع، یکی از مهمترین اهداف مسئولیت اجتماعی، تعریف زمینههای مشارکت سازمانها، شرکتها و دیگر نهادها در جامعه و کمک به توسعه پایدار آن است. بازتاب فعالیتهای یک سازمان از نظر تأثیر آنها بر جامعه و محیط زیست، عامل مهمی در سنجش عملکرد کلی سازمان به شمار میآید.
گزارش پایداری (Sustainability Report)، گزارشی است بیانگر ارزشها و مدل حکمرانی سازمان و ارتباط بین استراتژیهای سازمان و تعهد آن به یک اقتصاد جهانی پایدار ، که توسط یک بنگاه یا سازمان در مورد تاثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی که فعالیتهای روزانه اش ایجاد کرده اند، منتشر میشود.
ضرورت گزارش دهی اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکتی یک پارچه و همشکل در دنیا ، گزارش نویسی در قالب استاندارد GRI را فراهم آورد که یک پلتفرم کلیدی و زبان مشترک برای سازمان ها و ذی نفعان میباشد. هدف گزارش مسئولیتهای اجتماعی در قالب استاندارد GRI نشان دادن فعالیت های مربوط به شرکت ها با نگاه توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی و پیاده سازی مسئولیت اجتماعی به عنوان مرجع و نشان دهنده ادعای فعالیت های بنگاه در زمینه توسعه پایدار می باشد.